język polskijęzyk angielskijęzyk niemieckijęzyk hiszpańskijęzyk włoskijęzyk francuskijęzyk rosyjskijęzyk ukraiński

Kupno mieszkania w Polsce przez obcokrajowca

Cudzoziemiec może zakupić nieruchomość w Polsce po uzyskaniu odpowiedniego zezwolenia.
Dotyczy to przede wszystkim osób spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Szwajcarii.

Zezwolenia nie potrzebują cudzoziemcy z krajów Unii Europejskiej, Islandii,
Liechtenstein, Norwegii i Szwajcarii. Również przedsiębiorcy z siedzibą firmy na
terytorium jednego z państw UE nie potrzebują zezwolenia na nabycie nieruchomości
w Polsce bez względu na jej rodzaj, także gruntów rolnych i leśnych.

Zezwolenia na zakup nieruchomości udziela Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji
na podstawie złożonego wniosku.
 Całą procedurę można przeprowadzić
osobiście podczas wizyty w urzędzie lub listownie.
 

Przez cudzoziemca rozumiemy:

  • osobę fizyczną, która nie posiada polskiego obywatelstwa;
  • osobę prawną, z siedzibą za granicą;
  • nieposiadającą osobowości prawnej spółkę osób wymienionych wyżej, mającą siedzibę za granicą, utworzoną zgodnie z ustawodawstwem państw obcych;
  • osobę prawną i spółkę handlową nieposiadającą osobowości prawnej mającą siedzibę na terytorium Polski, kontrolowaną bezpośrednio lub pośrednio przez osoby lub spółki wymienione wyżej.
Jeśli jesteś obywatelem lub przedsiębiorcą z siedzibą na terytorium jednego z państw - stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub Szwajcarii (niezależnie od pochodzenia kapitału), 
od 1 maja 2016 r. nie potrzebujesz zezwolenia na nabycie jakiejkolwiek nieruchomości, w tym również nieruchomości rolnych i leśnych.


Warunki wydania zezwolenia

Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji udzieli ci zezwolenia tylko na podstawie twojego wniosku.
Aby dostać zezwolenie, udowodnij też swoje więzi z Polską. Możesz wskazać, że:

  • masz polską narodowość lub pochodzenie;
  • masz żonę lub męża, którzy są obywatelami polskimi;
  • masz zezwolenie na pobyt:
    • czasowy (nie dotyczy to zezwolenia na pobyt czasowy dla ofiar handlu ludźmi lub ze względu na okoliczności wymagające krótkotrwałego pobytu cudzoziemca w Polsce), lub
    • stały, lub
    • rezydenta długoterminowego UE;
  • jesteś członkiem zarządu kontrolowanej spółki handlowej;
  • prowadzisz w Polsce działalność gospodarczą lub rolniczą, zgodnie z przepisami prawa polskiego.

Nie potrzebujesz zezwolenia, jeśli nabywasz:

  • tzw. samodzielny lokal mieszkalny – jest to lokal, który składa się z pokoi oraz pomieszczeń pomocniczych (np. kuchnia, łazienka) i zapewnia ci odpowiednie warunki mieszkaniowe.
    Do takiego lokalu mogą też należeć m.in.: piwnica lub strych, nawet jeśli nie znajdują się bezpośrednio obok niego;
  • lokal lub udział w lokalu przeznaczonym na garaż – jeśli jako nabywca lub właściciel nieruchomości lub samodzielnego lokalu mieszkalnego chcesz mieć garaż,
    aby zapewnić sobie odpowiednie warunki mieszkaniowe;
  • nieruchomość – gdy mieszkasz w Polsce co najmniej 5 lat od uzyskania zezwolenia na pobyt stały lub na pobyt rezydenta długoterminowego UE;
  • nieruchomości, które wejdą w skład wspólnoty majątkowej – tak dzieje się wtedy, gdy masz żonę lub męża z obywatelstwem polskim i mieszkasz w Polsce co najmniej 2 lata
    od uzyskania zezwolenia na pobyt stały lub na pobyt rezydenta długoterminowego UE;
  • nieruchomość od osoby, która jest jej właścicielem lub wieczystym użytkownikiem co najmniej 5 lat i jesteś w dniu nabycia uprawniony do dziedziczenia po tej osobie (np. córka, syn
    lub wnuk nabywa nieruchomość od matki, ojca lub dziadków);
  • nieruchomość jako wierzyciel hipoteczny (bank) – gdy przejmujesz nieruchomość na własność po nieudanej licytacji w postępowaniu egzekucyjnym.

Co zrobić krok po kroku?
1. Złóż wniosek o wydanie zezwolenia.
O tym co dołączyć do wniosku dowiesz się z rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 20 czerwca 2012 r.  w sprawie szczegółowych informacji oraz rodzajów dokumentów,
jakie jest obowiązany przedstawić cudzoziemiec ubiegający się o wydanie zezwolenia na nabycie nieruchomości
Pamiętaj, że dokumenty w języku obcym muszą mieć tłumaczenie na język polski, poświadczone przez tłumacza przysięgłego.
2. Ministerstwo sprawdzi formalnie twój wniosek.
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji sprawdzi formalnie twój wniosek. Potem wystąpi o opinię do Ministra Obrony Narodowej (MON). Opinia MON nie jest konieczna, jeśli minister odmówi ci wydania decyzji (np. gdy twój wniosek nie spełnia wymagań, z powodu braku więzi z Polską).
3. Odpowiednie instytucje zaopiniują twój wniosek.
Swój sprzeciw wobec twojego wniosku może wnieść Minister Obrony Narodowej. Jeśli nie zrobi tego w ciągu 14 dni, to Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji może dalej rozpatrywać twój wniosek. Jeśli ministrowie zgłoszą swój sprzeciw, to Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji odmówi ci udzielenia zezwolenia. Ministrowie zgłaszają sprzeciw w formie postanowienia. Jeśli przemawiają za tym względy obronności lub bezpieczeństwa państwa, nie dostaniesz w decyzji uzasadnienia o odmowie.
4. Dostaniesz decyzję w sprawie udzielenia zezwolenia na nabycie nieruchomości.
Jeśli spełniasz wymagania, dostaniesz zezwolenie. Zezwolenie jest w formie decyzji administracyjnej. Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji może w zezwoleniu określić specjalne warunki. Jeśli je spełnisz, możesz nabyć nieruchomość. Twoje zezwolenie jest ważne 2 lata od dnia wydania.
5. Uzyskasz zaświadczenia o ostateczności/prawomocności decyzji.
Jeśli notariusz wymaga od ciebie ostatecznej lub prawomocnej decyzji Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, to musisz złożyć wniosek o wydanie zaświadczenia potwierdzającego ostateczność lub prawomocność decyzji. Do wniosku należy załączyć potwierdzenie wniesienia opłaty skarbowej w wysokości 17 zł, na rzecz Miasta Stołecznego Warszawy.